Sverigefinland

Helt okej

I svenskfinland säger man ofta att någonting är "helt okej". Aldrig skitbra eller rentav fantastiskt. Eller har jag fel? Kanske är det vi i Sverige som är för glada eller till och med falska när vi säger det där sporadiska "hur mår du" utan att bry oss om svaret?

Men ibland kan det uppstå krockar för mig. Ett exempel är när jag, överlyckligt, brukar messa min syssling om att "kommer till Finland på lördag!!!!!" och får svaret "nice!" eller "aijaa". Jag förväntar mig inga fyrverkerier och en ensembel som hälsar mig välkommen i hamnen spelandes "vårt land". Bara ett "fan vad kul!" kan väl inte vara för mycket begärt?

/Ellinor

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 charles
skriven :

Känner igen det helt klart! Kanske bara handlar om förståelse och acceptera att ett "helt okej" också är okej :) <3

2 Nykarlebysonen Jonas
skriven :

En annan Österbotten-klassiker är uttrycket: "he va int rokot he". Och alltid just den vägen: "det var inte dåligt det" - istället för att påstå att "det var bra det". Själv tycker jag att det funkar ganska bra att vara sparsam med de positiva uttrycken. Då jag väl säger att någonting är SUPERBRA, ja, då är det verkligen superbra. Men ja, trots allt är det ju nog alltid trevligare att vara positiv. Så man borde ju vara det.
PS. Kanske din syssling inte tycker "fan vad kul" när du kommer på besök (?). Det kanske bara är helt okej. Hehe. DS.

3 Emma
skriven :

Man känner nog igen sig i det där. Det vanliga svaret är "nog går det" eller "det duger" (följt av tystnad) när man frågar vad folk tycker om något/hur de har det. Om man i Sverige skulle frågat samma sak skulle man med största sannolikhet fått svaret "jättebra!" (följt av en lång radiramsa om varför det var så fantastiskt) eller något liknande.
Är vi finlandssvenskar lite väl "avhuggna" och nedtonande till sättet kanske?